top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תDafi Kamrat

האם חומר הבטון נחשב לחומר ירוק ואקולוגי?

בטון הוא בין החומרים הנפוצים ביותר סביבנו. הוא נמצא בכל מקום – בכבישים, בשבילים, בקירות, בבתים, בגשרים. הוא יכול להתערבב עם חומרים רבים אחרים ולהעניק כוח עצום למבנים ומשטחים.


הבטון מורכב (בדרך כלל), ממים, חול, חצץ ומלט, כשמתוכם - מים, חול וחצץ קיימים באופן טבעי בסביבה שלנו. חומרי הגלם לייצור מלט הם - גיר, טיט, חול, עפרות ברזל וגבס. התערובת המתקבלת לבסוף היא קרקע דק.




חומר הבטון מצא את דרכו גם בעיצוב פנים הבית, מכיוון שהוא מספק פריטים מסקרנים לשימוש ולקישוט בבית - במשטחי מטבחים, בספריות, מערכות ישיבה וריהוט פנים כולל, ואפילו משמש לייצור מוצרים לבישים כגון תכשיטי בטון.





מדובר בחומר המלאכותי הנפוץ ביותר בעולם! ואלה חלק מהיתרונות העל שלו:

- הוא אחד מחומרי הבנייה העמידים ביותר

- הוא משמש לעתים כהגנה מפני אש מאחר ולבטון יש מוליכות חום נמוכה

- מרכיבי הבטון הינם זמינים ונמצאים בהישג יד, ויישום הבטון אינו דורש שינוע מרוחק של מרכיביו.


החל בשנת 2006, כ -7.5 מיליארד מ"ק של בטון מיושמים מדי שנה, יותר ממטר מעוקב אחד לכל אדם על פני כדור הארץ.


פעמיים בטון משמש ברחבי העולם מאשר סך של כל חומרי בניין אחרים, כולל עץ, פלדה, פלסטיק ואלומיניום. אף אחד מחומרים אחרים אלה לא יכול להחליף בטון במונחים של יעילות, מחיר וביצועים עבור רוב המטרות.


הבטון כחומר טבעי וירוק

חומר טבעי יחשב לעתים קרובות מסורתי יותר ומאופיין ביופי נצחי, ואף ייחשב לעתים קרובות כחומר שפחות מזיק לסביבה.


חומרים יכולים להיות מסווגים כחומר טבעי משתי סיבות:

– מדובר בחומר טבעי שנחצב מן האדמה

– מדובר בחומר שנחשב אותנטי – כלומר מדובר על חומר שמזדקן, מתבגר ומשתנה לאורך זמן וחשיפה לאוויר.


הבטון עומד בקריטריונים של בניה ירוקה ורבים מאדריכלי הבניה הירוקה משתמשים בו כחומר בניה חשוף. ואלה הסיבות העיקריות:

1. הבטון הוא חומר ידידותי לסביבה – מאחר ומרכיבי הבטון הינם חומרים טבעיים, הוא נחשב לחומר ידידותי לסביבה

2. חומר זמין – מרכיבי הבטון זמינים, והבטון מיוצר בסמיכות לשימוש שלו למבנים ותשתיות, דבר המקטין באופן משמעותי את ההשפעה הסביבתית של שינוע החומר במזעור צריכת דלק, אנרגיה ופליטות בהובלה ובטיפול. בנוסף, כחומר שבוצע לפי הזמנה, בנייה בבטון הבניה מקטינה את פסולת הבנייה.

3. חומר הניתן למחזור – בטון הוא חומר מתכלה, וניתן למחזרו.

4. חומר חסכוני באנרגיה - לבטון יש מסה תרמית. יש לו את היכולת לספוג חום ולשחרר אותו לאט, דבר המפחית את עלויות החימום והקירור בשיעור של עד 25%.

5. חומר עמיד - הבטון הינו החומר העמיד ביותר מכל חומרי הבניה ,הן במבחן הזמן והן עקב החסינות שלו למפגעים – חיות -מכרסמים, תנאי טבע ועוד.


לכל זה ניתן להוסיף את העובדה כי הנראות והמגע של הבטון בסיום היווצרו, דומה לאבן טבעית, ועם תכונות של אבן טבעית. מדובר בחומר נושם, סופג ומשתנה לאורך הזמן, ולכן ייחשב לרוב כחומר אותנטי.



עם זאת, ישנם מתנגדים לקביעה כי בטון הוא חומר טבעי, וזאת בעיקר מהסיבות הבאות:


1. יצור המלט כרוך בחציבה עמוקה של פני כדור הארץ, שהינה פעולה מזיקה ומצריכה משאבים רבים.

2. בתהליך יצור המלט נפלט גז co2 רעיל (לשם השוואה, תעשיית המלט אחראית על כ 5% מכלל פליטת הגז ובעוד שמכוניות אחראיות על פליטה של כ 15%)

3. למרות שהבטון במובנו הגולמי הינו חומר "ירוק" שחצוב מסלע ומארץ, טחון באבקה דקה, מעורבב עם כמה מרכיבים גולמיים אחרים שהחשוב ביותר הוא מים, בייצור התעשייתי של החומרים - הערבוב, וכמובן היישום של בטון, הוא מפסיק להיות ידידותי לסביבה.

4. למרות שמדובר בחומר שניתן למחזר, יש צורך בריסוק הבטון כדי למחזרו, דבר המצריך מאמצים רבים.

לסיכום

חומר הבטון הינו חומר בעל יתרונות עצומים לחברה, והוא משרת אותה נאמנה מזה שנים. עם יתרונות אלה, כוחו ועמידותו, הוא צריך להיות מרכיב מפתח בבניינים אקולוגיים של היום והעתיד.

ואכן, עם טכנולוגיות מודרניות וחדשניות, תהליך ייצור המלט הפך וממשיך להפוך להיות יעיל יותר מבחינה אקולוגית לאורך זמן, בשימוש בתחליפי חומרים מזהמים, ושיפור נצילות האנרגיה הפחיתו את פליטות CO2 בתעשייה.


כמו כן, בשנים האחרונות נולד פיתוח מעודן יותר של הבטון – בטון לבן. זהו בטון שמיוצר בתערובת מיוחדת המכילה מלט לבן ואין בו פחם או עופרת.


על כן, אמנם היישום של מרכיבי חומר הבטון משנים אותו ממרכיבים טבעיים לחומר שאינו טבעי, אך יתרונותיו העצומים לחברה מביאים את התעשייה להמשיך, להשקיע ולפתח את המלט לחומר יעיל יותר ואקולוגי יותר, והבטון נחשב לחומר המיטיב עם הסביבה, ומזהם הרבה פחות מאלטרנטיבות אחרות.












מקורות :






2 צפיות0 תגובות
bottom of page